Doskonałej jakości zdjęcia produktów stanowią obowiązkowy element w każdym sklepie internetowym. Nie każdy sprzedawca ma jednak świadomość, że decydując się na sesję produktową nie wystarczy przekazać fotografowi pakietu produktów. Trzeba mieć jasny cel i wizję efektu końcowego. Oczywiście profesjonalista zwykle poradzi sobie nawet wtedy, gdy będzie miał jedynie szczątkowe informacje na temat obiektów do fotografowania, ale dokładne wytyczne od klienta skrócą i ułatwią czas realizacji zlecenia.
Jakie zatem kwestie warto przemyśleć przed umówieniem się na sesję produktową? Z naszego doświadczenia wynika, że można wyróżnić dwie główne sprawy: kwestie techniczne i wizerunkowe. Weźmy więc pod lupę każdą z nich.
Zdjęcia produktowe a wygląd i funkcjonalność e-sklepu
Jednym z najważniejszych pytań, które należy sobie zadać przed zleceniem sesji produktowej jest to o przeznaczenie i formę zdjęć. Fotograf musi wiedzieć, czy potrzebujecie klasycznych packshotów na białym tle czy też w grę wchodzi większa swoboda twórcza, bo strona sklepu ma lekką lub niestandardową koncepcję. Dzięki temu będzie mógł zaproponować odpowiedni rozmiar zdjęć, ich formułę i parametry techniczne.
Przed wizytą w studiu fotograficznym przeprowadźcie wewnętrzną burzę mózgów i ustalcie między innymi:
Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że nie zawsze będziecie w stanie odpowiedzieć na te pytania i możecie mieć problem z podjęciem decyzji odnośnie ustawienia produktów podczas zdjęć czy najlepszego tła. Szczególnie, gdy Wasz sklep dopiero powstaje i pomysły zmieniają się jak w kalejdoskopie. Doświadczony fotograf zawsze podpowie najlepsze rozwiązania i wyjaśni, jaki sposób ekspozycji najlepiej sprawdza się w branży modowej, kosmetycznej, wnętrzarskiej itd. Będzie miał też pomysł na oświetlenie Waszego produktu i weźmie pod uwagę inne, czysto techniczne aspekty. Musicie jednak mieć zawsze na względzie, że im więcej szczegółów przekażecie do studia przez rozpoczęciem sesji, tym efekt będzie lepszy i bardziej dopasowany do Waszego sklepu internetowego.
Fotografia produktowa spójna z wizją marki
Szczegółowe, precyzyjne i zachwycające jakością packshoty produktowe to absolutny „must have” w sklepie internetowym i udogodnienie, które Klienci z pewnością docenią. Ale czy fotografie mają mieć wartość tylko funkcjonalną? Otóż nie, bo przecież pełnią one również rolę wizerunkową i muszą być spójne z charakterem marki oraz dostosowane do potrzeb jej miłośników.
Przygotowując zlecenie dla studia fotograficznego wskażcie:
Dobre przygotowanie i dialog z fotografem to – naszym zdaniem – podstawa udanej sesji produktowej. Jeżeli studio dostanie od Was chociaż podstawowe informacje na temat wizji Waszego biznesu oraz celu, jaki chcecie osiągnąć to autor zdjęć będzie mógł te aspekty uwzględnić podczas sesji produktowej. Upieczecie tym samym dwie pieczenie na jednym ogniu: będziecie mieli zdjęcia znakomite pod względem technicznym, a do tego w 100% spójne z wizerunkiem Waszej marki.
Produkty do sesji zdjęciowej – o czym jeszcze pamiętać?
Na koniec skupmy się jeszcze na kilku osobnych kwestiach, które również mają ogromne znaczenie podczas zamawiania sesji produktowej. Przede wszystkim chodzi o czas realizacji zdjęć oraz ich ilość. Im bardziej precyzyjne fotografie, większa liczba produktów i trudniejsze do zrealizowania wytyczne, tym czas realizacji zlecenia może się wydłużyć. Podobnie jest w sytuacji, gdy dostarczycie produkty wymagające dodatkowego przygotowania przed sesją lub długiego „poprawiania” niedoskonałości w postprodukcji.
Dlatego też:
Odpowiednia prezentacja produktu w sklepie internetowym to podstawa sukcesu sprzedażowego i chyba nikt nie zaprzeczy temu stwierdzeniu. Skoro Klienci nie mogą się bezpośrednio zapoznać z towarem przed jego zakupem to muszą w inny sposób mu się przyjrzeć, poznać jego zalety i sprawdzić wszystkie detale. Co więcej, muszą poczuć potrzebę jego posiadania i mieć pewność, że produkt spełni ich oczekiwania na każdym polu. Dobrze przemyślane i perfekcyjne pod względem technicznym zdjęcie zapewni im te wszystkie rzeczy, więc zlecając przygotowanie sesji pamiętajcie o naszych wskazówkach i postawicie na dialog z fotografem.