Studio Kwadrat Logo

Szczegóły obrazu w fotografii produktowej – czyli co trzeba przemyśleć przed zleceniem sesji produktowej

oferta3.jpeg Doskonałej jakości zdjęcia produktów stanowią obowiązkowy element w każdym sklepie internetowym. Nie każdy sprzedawca ma jednak świadomość, że decydując się na sesję produktową nie wystarczy przekazać fotografowi pakietu produktów. Trzeba mieć jasny cel i wizję efektu końcowego. Oczywiście profesjonalista zwykle poradzi sobie nawet wtedy, gdy będzie miał jedynie szczątkowe informacje na temat obiektów do fotografowania, ale dokładne wytyczne od klienta skrócą i ułatwią czas realizacji zlecenia.

Jakie zatem kwestie warto przemyśleć przed umówieniem się na sesję produktową? Z naszego doświadczenia wynika, że można wyróżnić dwie główne sprawy: kwestie techniczne i wizerunkowe. Weźmy więc pod lupę każdą z nich.

 Zdjęcia produktowe a wygląd i funkcjonalność e-sklepu

Jednym z najważniejszych pytań, które należy sobie zadać przed zleceniem sesji produktowej jest to o przeznaczenie i formę zdjęć. Fotograf musi wiedzieć, czy potrzebujecie klasycznych packshotów na białym tle czy też w grę wchodzi większa swoboda twórcza, bo strona sklepu ma lekką lub niestandardową koncepcję. Dzięki temu będzie mógł zaproponować odpowiedni rozmiar zdjęć, ich formułę i parametry techniczne.

06_sesja_02_biznesowe.jpeg

Przed wizytą w studiu fotograficznym przeprowadźcie wewnętrzną burzę mózgów i ustalcie między innymi:

  1. Jaką minimalną rozdzielczość powinny mieć zdjęcia, żeby dobrze wyświetlały się na stronie sklepu?
  2. Czy zdjęcie będzie powiększane za pomocą lupki czy też sklep nie oferuje takiej opcji i Klient nie będzie mógł analizować zbliżeń?
  3. Czy produkt ma być fotografowany na jasnym tle czy w plenerze/w bardziej naturalnej scenerii?
  4. Jakie tło produktu będzie najlepiej integrowało się z layoutem sklepu?
  5. Czy do formuły sklepu bardziej pasują zdjęcia w pionie czy w poziomie?
  6. Z jakiej perspektywy chcielibyście przedstawić produkt: na wprost, z góry czy pod różnymi kątami?
  7. Czy zależy Wam na powtarzalności zdjęć, czyli sfotografowania wszystkich produktów lub grup produktów (np. butów czy zegarków) dokładnie w tym samym ustawieniu?
  8. Czy produkty na zdjęciach mają być ustawione równo jak od linijki a ubrania płasko rozłożone czy też np. koce mogą być zwinięte, szale lekko skręcone a ziarna kawy rozsypane obok opakowania?
  9. Które detale produktu należy szczególnie wyeksponować na zdjęciu? (faktura materiału, ciekawy haft, kolorowa podeszwa, szklane lub chromowane elementy itp.)
  10. Czy przy zdjęciu będzie tylko krótka charakterystyka (np. tabela ze składem i wymiarami w przypadku ubrań lub parametry techniczne przy sprzęcie komputerowym) czy długi, wartościowy opis (zdecydowanie przez nas zalecany)?
  11. Ile zdjęć każdego produktu potrzebujecie? (minimum i maksimum)

Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że nie zawsze będziecie w stanie odpowiedzieć na te pytania i możecie mieć problem z podjęciem decyzji odnośnie ustawienia produktów podczas zdjęć czy najlepszego tła. Szczególnie, gdy Wasz sklep dopiero powstaje i pomysły zmieniają się jak w kalejdoskopie. Doświadczony fotograf zawsze podpowie najlepsze rozwiązania i wyjaśni, jaki sposób ekspozycji najlepiej sprawdza się w branży modowej, kosmetycznej, wnętrzarskiej itd. Będzie miał też pomysł na oświetlenie Waszego produktu i weźmie pod uwagę inne, czysto techniczne aspekty. Musicie jednak mieć zawsze na względzie, że im więcej szczegółów przekażecie do studia przez rozpoczęciem sesji, tym efekt będzie lepszy i bardziej dopasowany do Waszego sklepu internetowego.

LOTW_KW_7.JPG.jpg

Fotografia produktowa spójna z wizją marki

Szczegółowe, precyzyjne i zachwycające jakością packshoty produktowe to absolutny „must have” w sklepie internetowym i udogodnienie, które Klienci z pewnością docenią. Ale czy fotografie mają mieć wartość tylko funkcjonalną? Otóż nie, bo przecież pełnią one również rolę wizerunkową i muszą być spójne z charakterem marki oraz dostosowane do potrzeb jej miłośników.

Przygotowując zlecenie dla studia fotograficznego wskażcie:

  1. Kto jest klientem docelowym Waszego sklepu i do kogo kierujecie swoje produkty? (kobiety czy mężczyźni, dzieci, młodzież czy seniorzy, miłośnicy podróży czy domatorzy itp.)
  2. Jakie wartości reprezentuje Wasza marka i jakie skojarzenia powinna budzić? (jest luksusowa czy młodzieżowa, stonowana czy odważna, daje poczucie bezpieczeństwa czy zachęca do ryzyka itp.)
  3. Czy produkty są częścią większej kolekcji lub powstały w ramach konkretnej kampanii (np. sezon jesień-zima, kolekcja ubrań w stylu boho, akcja powrót do szkoły)

Dobre przygotowanie i dialog z fotografem to – naszym zdaniem – podstawa udanej sesji produktowej. Jeżeli studio dostanie od Was chociaż podstawowe informacje na temat wizji Waszego biznesu oraz celu, jaki chcecie osiągnąć to autor zdjęć będzie mógł te aspekty uwzględnić podczas sesji produktowej. Upieczecie tym samym dwie pieczenie na jednym ogniu: będziecie mieli zdjęcia znakomite pod względem technicznym, a do tego w 100% spójne z wizerunkiem Waszej marki.

oferta1.jpg

Produkty do sesji zdjęciowej – o czym jeszcze pamiętać?

Na koniec skupmy się jeszcze na kilku osobnych kwestiach, które również mają ogromne znaczenie podczas zamawiania sesji produktowej. Przede wszystkim chodzi o czas realizacji zdjęć oraz ich ilość. Im bardziej precyzyjne fotografie, większa liczba produktów i trudniejsze do zrealizowania wytyczne, tym czas realizacji zlecenia może się wydłużyć. Podobnie jest w sytuacji, gdy dostarczycie produkty wymagające dodatkowego przygotowania przed sesją lub długiego „poprawiania” niedoskonałości w postprodukcji.

Dlatego też:

  1. zastanówcie się, czy potrzebujecie od razu zdjęć wszystkich towarów czy też lepiej podzielić je na mniejsze partie i systematycznie dodawać na stronie nowe rzeczy;
  2. dostarczcie do studia produkty w idealnym stanie: egzemplarze bez rys i uszkodzeń, dobrze wyczyszczone, pozbawione niepotrzebnych metek i naklejek, w przypadku ubrań czy butów – w jednym lub zbliżonym rozmiarze itp.;
  3. bądźcie w stałym kontakcie z fotografem, dzięki czemu na bieżąco będziecie mogli kontrolować postęp prac, a w razie konieczności – zmodyfikować koncepcję zdjęć produktowych;
  4. nie bójcie się poprosić o zdjęcia próbne, podczas których przetestujecie różne ustawienia i będziecie mogli wybrać najlepszy według Was wariant

Odpowiednia prezentacja produktu w sklepie internetowym to podstawa sukcesu sprzedażowego i chyba nikt nie zaprzeczy temu stwierdzeniu. Skoro Klienci nie mogą się bezpośrednio zapoznać z towarem przed jego zakupem to muszą w inny sposób mu się przyjrzeć, poznać jego zalety i sprawdzić wszystkie detale. Co więcej, muszą poczuć potrzebę jego posiadania i mieć pewność, że produkt spełni ich oczekiwania na każdym polu. Dobrze przemyślane i perfekcyjne pod względem technicznym zdjęcie zapewni im te wszystkie rzeczy, więc zlecając przygotowanie sesji pamiętajcie o naszych wskazówkach i postawicie na dialog z fotografem.