Dlaczego warto posiadać profesjonalny portret biznesowy?

Dlaczego warto posiadać profesjonalny portret biznesowy?

1_X4_A7489black_stylist_c55da03033.jpg

Przekonanie o sile pierwszego wrażenia jest w nas zakodowane niemal od zawsze. O ile jednak w życiu prywatnym słaba prezentacja własnej osoby może skutkować co najwyżej brakiem nawiązania z kimś bliższej znajomości, o tyle w życiu zawodowym konsekwencje mogą być bardziej odczuwalne. W końcu w dzisiejszych czasach każdy sprawdza w sieci potencjalnego kandydata do pracy lub partnera biznesowego, a wiele osób decyzję o nawiązaniu współpracy podejmuje w oparciu o zdjęcie biznesowe na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych typu LinkedIn.

Wbrew pozorom zwykle nie chodzi jednak o cechy fizyczne danego człowieka, ale o jego profesjonalny wizerunek. Jeżeli wygląd, ubranie, postawa i sposób ekspresji na zdjęciu korespondują z wykonywanym zawodem i reprezentowaną branżą to wiarygodność takiej osoby w oczach potencjalnego pracodawcy lub kontrahenta zdecydowanie rośnie. A stąd już prosta droga do otrzymania ciekawej oferty współpracy lub przynajmniej zaproszenia do bezpośredniego kontaktu.

dlaczego-warto-posiadac-profesjonalny-portret-biznesowy.JPG

Zbierzmy więc krótko, jaką moc ma profesjonalne i aktualne zdjęcie biznesowe:

  • Pozwala potencjalnym partnerom „poznać” Cię jeszcze przed pierwszym spotkaniem
  • Umacnia Twój wizerunek profesjonalisty i pozycję eksperta w swoje branży
  • Zwiększa zaufanie do Ciebie i Twoich kompetencji

A gdy jesteś założycielem lub współwłaścicielem firmy to dodatkowo:

  • Tworzy powiązania między Tobą, jako twarzą marki, a jej wartościami
  • Pokazuje ludzkie oblicze firmy i skraca dystans między marką a klientami

Fotografia biznesowa XXI wieku – ewolucja czy rewolucja?

Jeszcze kilkanaście lat temu za profesjonalną fotografię biznesową uchodziło zdjęcie typowe dla dokumentów czy dyplomów wyższych uczelni. Wizerunki mężczyzn w klasycznych garniturach czy kobiet w schludnych garsonkach i białych bluzkach zdobiły większość firmowych stron internetowych, bez względu na kategorię prowadzonej działalności i docelową grupę klientów. Dzisiaj również część branż, w tym instytucji państwowych i tzw. zawodów zaufania publicznego, stawia na taką klasykę, jednak zdecydowana większość poszła z duchem czasu i wybiera bardziej nowoczesne pomysły. Jak to wygląda w praktyce?

Profesjonalista przy pracy, czyli nowe oblicze klasyki

1_X4_A4929_6ae5c739c6.jpg

Wszystko zależy od specyfiki firmy, jej wartości, celów i panujących w niej zasad. W przypadku sektora bankowego i finansowego, a także prawników czy wysokich urzędników i kadry managerskiej wciąż wygrywają eleganckie garnitury i białe kołnierzyki, jednak w nieco mniej sztywnej konwencji. Dobrze sprawdzają się tutaj zdjęcia przy pracy, podczas spotkania biznesowego czy w otoczeniu dokumentów lub książek branżowych. Dzięki temu portretowana osoba prezentuje się bardzo profesjonalnie, ale zarazem zyskuje bardziej ludzki i naturalny wymiar.

Coś dla kreatywnych i działających nieszablonowo

1_X4_A4698_cdf9acf6df.jpg

Jeżeli fotografię biznesową zamawia ktoś z branży kreatywnej, na przykład projektant mody, grafik, malarz czy artysta, to pole do zagospodarowania jest znacznie większe. W takim przypadku można śmiało bawić się konwencją, postawić na intensywniejsze kolory ubrań, ciekawy plener czy bardziej wyrazisty makijaż, bo takie sztuczki podkreślą indywidualizm portretowanej osoby.

Spójność to podstawa!

Najważniejsza zasada fotografii biznesowej to zatem spójność między wyglądem danego człowieka, a wykonywanym przez niego zawodem i zajmowanym stanowiskiem. W końcu na stronie studia tatuażu lepiej zaprezentować zdjęcie właściciela, który sam ma efektowne dzieła sztuki na swojej skórze niż na siłę kazać zakładać mu garnitur i krawat. Z drugiej strony doradca podatkowy w t-shircie i spranych jeansach nie wzbudzi takiego zaufania, jak jego konkurent w eleganckiej koszuli. Chyba, że wspomniany doradca ma ciekawe hobby i chce je pokazać w celu dotarcia do młodych klientów. Wówczas może zaprezentować oba swoje oblicza, dodając „luźną” fotografię jako uzupełnienie poważnych i maksymalnie profesjonalnych zdjęć przy pracy.

Fotografia biznesowa – „Zrób to sam” kontra „Zatrudnij profesjonalistę”

Skoro znamy już zasady i cele, przyświecające dobremu zdjęciu biznesowemu, przejdźmy do kolejnego etapu, czyli wykonania fotografii. Wielu osobom wydaje się, że taka sesja jest dziecinnie prosta i można ją zrobić samodzielnie, posiłkując się poradnikami znalezionymi w sieci i korzystając z prywatnej lustrzanki lub aparatu w telefonie komórkowym. Od teorii do praktyki droga jest jednak daleka i efekty amatorskiej sesji będą… właśnie amatorskie. A przecież zdjęcia biznesowe mają przedstawić Was jako profesjonalistów i dlatego muszą być dopracowane w każdym calu i pikselu. Zawodowy fotograf nie tylko będzie dysponował wiedzą i doświadczeniem w temacie komponowania kadru, ustawienia czy oświetlenia portretowanej osoby, ale także uchwyci na fotografii jej temperament i charakter. Podpowie również sprawdzone patenty na uzyskanie jak najlepszego efektu końcowego, a po samej sesji – delikatnie wyretuszuje zdjęcie. Dzięki temu otrzymane fotografie będą bliskie ideału i z pewnością wzbudzą zaufanie potencjalnych klientów, partnerów biznesowych czy pracodawców.

Dobry portret biznesowy – podsumowanie

1_X4_A4517_9de6ba8351.jpg

W świecie, w którym rządzi komunikacja wizualna i zdjęcie coraz częściej zastępuje tekst, rola fotografii biznesowej rośnie z dnia na dzień. Trudno więc zaprzepaścić taką szansę na wykreowanie swojego wizerunku i zbudowanie profesjonalnej marki osobistej, a tym samym – na zwiększenie swojej szansy na nawiązanie ciekawych kontaktów zawodowych. Jeżeli zatem zastanawiacie się na wykonaniem lub aktualizacją swojego portretu biznesowego to wiedzcie, że bardzo wam się to opłaci. Pamiętajcie tylko, aby zdjęcie było:

  • Spójne z branżą, w jakiej działacie
  • Adekwatne do zajmowanego stanowiska i doświadczenia zawodowego
  • Wykonane przez profesjonalistę z dobrym sprzętem i zapleczem