Fotografia produktowa dla sklepów internetowych – dlaczego jest tak ważna?

Pełni zapału otwieracie sklep internetowy z doskonałej jakości produktami, inwestujcie spore nakłady w marketing i media społecznościowe, a mimo to nie możecie dogonić konkurencji i zmniejszyć liczby porzuconych koszyków? Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele, ale bardzo często powodem są… słabej jakości zdjęcia. W końcu większość z nas „kupuje oczami”, więc fotografia produktowa w sklepie internetowym do podstawa udanej sprzedaży!

lookbook3_d84cb35150.jpg

Polski rynek e-commerce należy do najdynamiczniej rozwijających się w Europie, a sklepy internetowe wyrastają w naszym kraju jak grzyby po deszczu. Obecnie jest ich niemal 45 tysięcy, a do tego doliczyć należy sprzedawców zagranicznych, z których usług równie chętnie korzystają rodzimi konsumenci. W końcu Internet nie ma granic terytorialnych ani czasowych, więc zakupy można robić o każdej porze dnia i nocy, bez wychodzenia z domu, konieczności dojazdu czy żmudnego przemierzania alejek w marketach i galeriach handlowych. Brzmi idealnie? Oczywiście, ale w tej przyjaznej i komfortowej dla klienta zakupowej bańce jest jedna mała rysa. Nie może on zobaczyć, dotknąć czy przymierzyć upatrzonego przez siebie produktu, więc zdarza mu się zrezygnować z zakupu lub być rozczarowanym po otwarciu dostarczonej przez kuriera paczki, a w konsekwencji odesłać towar do nadawcy, wystawić mu negatywne opinie w sieci i kolejne zamówienie zrobić u konkurencji.

Jak uniknąć takich sytuacji? Prezentując produkt na stronie sklepu w taki sposób, by klient zobaczył wszystkie jego detale, nie miał wątpliwości co do koloru i jakości wykonania, a w przypadku odzieży – wręcz poczuł fakturę materiału i przekonał się, jak dana rzecz wygląda na prawdziwej osobie. Inaczej mówiąc: zamieszczając znakomite, precyzyjne i maksymalnie wierne oryginałowi zdjęcia produktowe. Podstawą są tutaj klasyczne packshoty, jednak marki modowe powinny uzupełnić kartę produktu również o fotografie na modelkach lub zdjęcia typu ghots/duch, pokazujące ubrania na „niewidzialnych” manekinach.

oferta1_101de222b9.jpg

Dobre packshoty, czyli „must have” każdego sklepu internetowego

Najpopularniejszą, a zarazem najprostszą formą prezentacji oferty w sklepie internetowym są tzw. packshoty, czyli zdjęcia produktów na jasnym tle. Takie fotografie są bardzo przejrzyste, pozbawione zbędnych rozpraszaczy uwagi i maksymalnie skupione na towarze: jego ogólnym wyglądzie, ale również wartych pokazania detalach. W przypadku zdecydowanej większości produktów, od kosmetyków, przez meble, a na sprzęcie AGD kończąc, to właśnie packshoty sprawdzają się najlepiej i to od nich powinniście zacząć tworzenie idealnej karty towaru na stronie sklepu. Musicie jednak pamiętać, że dla klienta ważna jest nie tylko sama obecność zdjęć, ale ich jakość i liczba. Przede wszystkim muszą one być ostre i czytelne nawet po skorzystaniu z powiększającej lupy, a do tego powinny wiernie ukazywać kolor, wielkość i proporcje przedmiotu. Nie powinno się ich zatem robić na szybko, bez odpowiedniego sprzętu czy wcześniejszego przygotowania, bo efekt nie będzie satysfakcjonujący. Doświadczony fotograf produktowy będzie wiedział, jak ustawić i oświetlić Wasz towar, by pokazać go maksymalnie realistycznie, ale jednocześnie stylowo. Co więcej, profesjonalista potrafi bez trudu wykonać serię zdjęć całej kolekcji produktów w tym samym ustawieniu, tonacji kolorystycznej i poziomie jasności, dzięki czemu strona sklepu będzie spójna i bardziej atrakcyjna dla klientów.

1_X4_A5814_9e64187728.jpg

Moda rządzi się swoimi prawami - zdjęcia do sklepu internetowego z odzieżą

Dobrej jakości packshoty to absolutna podstawa w przypadku sklepów internetowych, jednak w niektórych branżach klient oczekuje czegoś więcej. Mowa tutaj przede wszystkim o modzie, ponieważ zakup ubrania bez jego dotknięcia czy przymierzenia obarczony dużo większym ryzykiem rozczarowania niż wybór książki, radia czy kremu. Jeżeli zatem prowadzicie sklep spod znaku fashion to koniecznie uzupełnijcie karty produktów o fotografie typu ghost/fotografia-produktowa. Pod tą nazwą kryją się zdjęcia robione na manekinach, które są usuwane w postprodukcji i nie widać ich na ostatecznej grafice. Dzięki nim klient lub klientka może jednak zobaczyć, jak oferowane przez Was elementy garderoby układają się na prawdziwej sylwetce, co bardzo ułatwia podjęcie ostatecznej decyzji zakupowej.

Jeszcze lepsze efekty i uznanie osób, kupujących ubrania przez Internet, są w stanie zagwarantować Wam zdjęcia lookbookowe, czyli z prawdziwymi modelami i modelkami. Takie fotografie produktowe to prawdziwa ekstraklasa i inwestycja, która z pewnością się Wam opłaci, bo nie tylko doskonale pokaże oferowaną kolekcję, ale również przybliży klientom ducha marki i pokaże Wasz profesjonalizm. Dzięki nim nie będziecie postrzegani jako jeden z tysięcy podobnych sklepów, ale zaczniecie budzić konkretne skojarzenia jako liczący się na rynku modowym gracz. Jeżeli do tego dodacie dobre opisy produktów to sukces sprzedażowy macie gwarantowany!