Wbrew pozorom zwykle nie chodzi jednak o cechy fizyczne danego człowieka, ale o jego profesjonalny wizerunek. Jeżeli wygląd, ubranie, postawa i sposób ekspresji na zdjęciu korespondują z wykonywanym zawodem i reprezentowaną branżą to wiarygodność takiej osoby w oczach potencjalnego pracodawcy lub kontrahenta zdecydowanie rośnie. A stąd już prosta droga do otrzymania ciekawej oferty współpracy lub przynajmniej zaproszenia do bezpośredniego kontaktu.
Podsumujmy więc krótko, jaką moc ma profesjonalne i aktualne zdjęcie biznesowe:
A gdy jesteś założycielem lub współwłaścicielem firmy to dodatkowo:
Jeszcze kilkanaście lat temu za profesjonalną fotografię biznesową uchodziło zdjęcie typowe dla dokumentów czy dyplomów wyższych uczelni. Wizerunki mężczyzn w klasycznych garniturach czy kobiet w schludnych garsonkach i białych bluzkach zdobiły większość firmowych stron internetowych, bez względu na kategorię prowadzonej działalności i docelową grupę klientów. Dzisiaj również część branż, w tym instytucji państwowych i tzw. zawodów zaufania publicznego, stawia na taką klasykę, jednak zdecydowana większość poszła z duchem czasu i wybiera bardziej nowoczesne pomysły. Jak to wygląda w praktyce?
Wszystko zależy od specyfiki firmy, jej wartości, celów i panujących w niej zasad. W przypadku sektora bankowego i finansowego, a także prawników czy wysokich urzędników i kadry managerskiej wciąż wygrywają eleganckie garnitury i białe kołnierzyki, jednak w nieco mniej sztywnej konwencji. Dobrze sprawdzają się tutaj zdjęcia przy pracy, podczas spotkania biznesowego czy w otoczeniu dokumentów lub książek branżowych. Dzięki temu portretowana osoba prezentuje się bardzo profesjonalnie, ale zarazem zyskuje bardziej ludzki i naturalny wymiar.
Jeżeli fotografię biznesową zamawia ktoś z branży kreatywnej, na przykład projektant mody, grafik, malarz czy artysta, to pole do zagospodarowania jest znacznie większe. W takim przypadku można śmiało bawić się konwencją, postawić na intensywniejsze kolory ubrań, ciekawy plener czy bardziej wyrazisty makijaż, bo takie sztuczki podkreślą indywidualizm portretowanej osoby.
Najważniejsza zasada fotografii biznesowej to zatem spójność między wyglądem danego człowieka, a wykonywanym przez niego zawodem i zajmowanym stanowiskiem. W końcu na stronie studia tatuażu lepiej zaprezentować zdjęcie właściciela, który sam ma efektowne dzieła sztuki na swojej skórze niż na siłę kazać zakładać mu garnitur i krawat. Z drugiej strony doradca podatkowy w t-shircie i spranych jeansach nie wzbudzi takiego zaufania, jak jego konkurent w eleganckiej koszuli. Chyba, że wspomniany doradca ma ciekawe hobby i chce je pokazać w celu dotarcia do młodych klientów. Wówczas może zaprezentować oba swoje oblicza, dodając „luźną” fotografię jako uzupełnienie poważnych i maksymalnie profesjonalnych zdjęć przy pracy.
Skoro znamy już zasady i cele, przyświecające dobremu zdjęciu biznesowemu, przejdźmy do kolejnego etapu, czyli wykonania fotografii. Wielu osobom wydaje się, że taka sesja jest dziecinnie prosta i można ją zrobić samodzielnie, posiłkując się poradnikami znalezionymi w sieci i korzystając z prywatnej lustrzanki lub aparatu w telefonie komórkowym. Od teorii do praktyki droga jest jednak daleka i efekty amatorskiej sesji będą… właśnie amatorskie. A przecież zdjęcia biznesowe mają przedstawić Was jako profesjonalistów i dlatego muszą być dopracowane w każdym calu i pikselu. Zawodowy fotograf nie tylko będzie dysponował wiedzą i doświadczeniem w temacie komponowania kadru, ustawienia czy oświetlenia portretowanej osoby, ale także uchwyci na fotografii jej temperament i charakter. Podpowie również sprawdzone patenty na uzyskanie jak najlepszego efektu końcowego, a po samej sesji – delikatnie zretuszuje zdjęcie. Dzięki temu otrzymane fotografie będą bliskie ideału i z pewnością wzbudzą zaufanie potencjalnych klientów, partnerów biznesowych czy pracodawców.
W świecie, w którym rządzi komunikacja wizualna i zdjęcie coraz częściej zastępuje tekst, rola fotografii biznesowej rośnie z dnia na dzień. Trudno więc zaprzepaścić taką szansę na wykreowanie swojego wizerunku i zbudowanie profesjonalnej marki osobistej, a tym samym – na zwiększenie swojej szansy na nawiązanie ciekawych kontaktów zawodowych.
Jeżeli zatem zastanawiacie się na wykonaniem lub aktualizacją swojego portretu biznesowego to wiedzcie, że bardzo wam się to opłaci. Pamiętajcie tylko, aby zdjęcie było: